Segregácia vo vzdelávaní (oddelené vzdelávanie) je jedna z foriem
inštitucionálnej segregácie, kedy sú žiaci a žiačky jednej skupiny
vylučovaní a vylučované mimo hlavný vzdelávací prúd. Realizuje sa vzdelávaním v špeciálnych školách,
oddelených školách alebo triedach, poskytovaním nižšej kvality vzdelávania
alebo iným znevýhodňovaním. Segregácia vo vzdelávaní sa považuje za porušovanie práva na
vzdelanie. V Slovenskej republike je zákaz všetkých foriem diskriminácie
a obzvlášť segregácie obsiahnutý aj v tzv. školskom zákone (Zákon č. 245/2008 Z. z. o
výchove a vzdelávaní).
Napriek tomu k segregácii vo vzdelávaní
v súčasnosti v strednej a východnej Európe dochádza vo
viacerých krajinách, čelia jej najmä
rómske deti zo sociálne vylúčených lokalít.
Medzi charakteristiky segregovaného vzdelávania na Slovensku patrí:
·
Priama alebo nepriama diskriminácia rómskych detí,
kedy sú opatrenia alebo politiky nastavené tak, že zabraňujú prístupu rómskych
detí k rovnakým službám alebo zdrojom, ako majú ostatní. Prejavuje sa aj
nerešpektovaním a nezohľadňovaním špecifík jednotlivých žiakov
a žiačok v procese vzdelávania, ich stigmatizáciou
a sterotypizáciou.
·
Symbolické vylúčenie, v prípade ktorého sa
rómskym deťom automaticky pripisuje nižší spoločenský status. V dôsledku
toho sú aj v prípade spoločného vzdelávania vylučované z niektorých
aktivít, nemajú možnosť zúčastňovať sa mimoškolských podujatí alebo
mimoškolskej činnosti, sedávajú v zadných radoch apod.
·
Fyzická segregácia v rámci bežných základných
škôl – odráža sa vo vzniku „rómskych škôl“. V niektorých prípadoch je
dôsledkom rezidenčnej segregácie a rajonizácie škôl. Úroveň vzdelávania
poskytovaného v týchto školách je výrazne nižšia ako v štandardných
(„nerómskych“) školách. Prejavom fyzickej segregácie je aj existencia
segregovaných tried, prípadne celých
častí škôl (pavilónov) v bežných základných školách. Do „špecializovaných tried“ sú vylučované aj
deti so špecifickými výchovnovzdelávacími potrebami.
·
Segregácia do špeciálneho školstva, kedy sú rómske
deti, najmä zo segregovaných lokalít, v závislosti od lokálnej praxe
automaticky zaraďované do špeciálnych škôl alebo špeciálnych tried určených pre
deti s mentálnym postihnutím. K umiestňovaniu dochádza v dôsledku
používania psychologických testov školskej zrelosti, ktoré diskriminujú rómske
deti z jazykovo a sociálne znevýhodňujúceho prostredia. Segregáciu v špeciálnom
školstve sprevádzajú priame (nabádanie rodičov zo strany učiteľov) alebo
nepriame (zvýšené finančné dotácie na deti zo špeciálnymi potrebami, chudoba)
diskriminačné praktiky, ktoré podporujú rómskych rodičov v tom, aby dali súhlas
na zaradenie svojich detí do špeciálnych škôl. Vzdelávanie mimo hlavného
vzdelávacieho prúdu predstavuje pre dieťa minimálnu šancu získať ďalšie
vzdelávanie a kvalifikáciu, a tým výrazne zvyšuje riziko doživotnej
nezamestnanosti.
Korene segregácie vo vzdelávaní treba hľadať v diskriminujúcich vzoroch správania sa v školách a spoločnosti, v systémových nedostatkoch, ktoré umožňujú nepriamu diskrimináciu, v tradičnom
modeli vzdelávania na Slovensku, ktorý nepracuje s „inakosťou“, v neinformovanosti rómskych rodičov, v
nedostatočnej diagnostike. V mnohých prípadoch je segregácia vo vzdelávaní
jedným z dôsledkov rezidenčnej segregácie.
Nízka kvalita vzdelávania ovplyvňuje
budúce zaradenie sa na trh práce a spôsobuje absenciu základných
zručností, ktorých nadobudnutie je súčasťou štandardného vzdelávania.
Segregácia vo vzdelávaní tak determinuje životné dráhy jednotlivcov alebo
celých skupín v dlhodobej časovej perspektíve.
Literatúra/zdroje:
Dostupné na
http://www.clovekvtisni.sk/upload/File/Program%20podpory%20vzdelavania/seminar_NRSR_segregacia.pdf