Odev je nie len vonkajším znakom
verejnej deklarácie príslušnosti k etnickej skupine, ale aj postavenia v skupine.
Odev olašských Rómov sa stal reprezentatívnym odevom pre všetkých Rómov.
Hlavným znakom oblečenia olašských Rómov je farebnosť.
Odev olašských žien
Pre olašské ženy je
charakteristická po členky dlhá farebná nazbieraná sukňa – cocha fodrenca. Má
poschodové volániky po obvode, zaväzuje sa v páse, ktorý sa naberá do
gumy. Vo vnútri sukne sa nachádza vrecko – žeba, kde ženy odkladali predmety.
Bola dostatočne veľká, aby ukrývala aj ukradnutú hydinu. Na sukňu sa uväzovala
oválna, volánová zástera s vreckom – leketa. K sukni sa nosila
farebná blúza, s dlhými rukávmi a manžetami. – vizitka, gad.
Dôležitou súčasťou odevu je aj
šatka na hlavu. Malá šatka sa viaže tradične tak, aby bolo vidieť veľké zlaté
náušnice - čeňa. Veľká šatka sa viaže tak, aby padali na ramená strapce. Nazýva
sa khosno, alebo sa stretneme aj s pojmom kendevo.
Vydaté ženy si vlasy zopínali.
Mladé dievčatá si ich nechávali rozpustené. U olašských Rómiek dodnes
prevažuje tendencia dlhých vlasov, pretože krátke vlasy u ženy boli znakom
potrestania, poníženia ženy. Na rukách
nosili výrazné zlaté prstene s kameňmi – angrusti.
Odev olašských mužov
Tradičné prvky odevu mužov sa
vytratili už na začiatku 60. rokov 20. storočia. Odev obsahoval farebnú výrazne
vzorovanú košeľu s dlhými rukávmi. – gad. Okolo krku nosili šatku
a na hlave čierny klobúk – kalapa, stáďi. Na nohách nosili vysoké kožené
topánky, do ktorých si zasúvali nohavice – cholov. Boli charakteristické hlavne
pre konských kupcov – lovari. Dôležitým doplnkom bola palica.
Aj v súčasnosti prevláda
farebnosť v oblečení Rómov, značkové oblečenie a výrazné šperky.
Možnosti oblečenia sú ovplyvnené hlavne životnou úrovňou.
Literatúra/zdroje:
Davidová E. Spôsob obliekania. In: Antalógia
rómskych tradícií a remesiel. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2007,
s. 85-89
Stojka P., Pivoň R.: Olašskí Rómovia. In: Antalógia rómskych
tradícií a remesiel. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2007, s. 51 –
68