Podľa
článku 151a ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky je verejný ochranca práv
„nezávislý orgán Slovenskej republiky, ktorý v rozsahu a spôsobom ustanoveným
zákonom chráni základné práva a slobody fyzických osôb a právnických osôb v
konaní pred orgánmi verejnej správy a ďalšími orgánmi verejnej moci, ak je ich
konanie, rozhodovanie alebo nečinnosť v rozpore s právnym poriadkom.“ Medzi
základné práva a slobody, tak ako ich upravuje druhá hlava Ústavy SR
v článkoch 33-34, patria aj práva
národnostných menšín a skupín.
V Slovenskej republike bol úrad ombudsmana zriadený v roku 2001, v marci 2002 Národná rada SR zvolila prvého verejného ochrancu práv Pavla Kandráča. V agende verejného ochrancu práv sa téma práv národnostných menšín prejavila v podobe rokovania o spolupráci so sekretariátom splnomocnenkyne vlády pre rómske komunity (2002) alebo stretnutia so zástupkyňami mimovládnych organizácií, ktoré vypracovali správu o nezákonnej sterilizácii rómskych žien a o diskriminácii rómskych žien v nemocničných zariadeniach (2002). Po dvoch volebných obdobiach zvolili poslanci a poslankyne v roku 2012 do funkcie Janu Dubovcovú.
V Slovenskej republike bol úrad ombudsmana zriadený v roku 2001, v marci 2002 Národná rada SR zvolila prvého verejného ochrancu práv Pavla Kandráča. V agende verejného ochrancu práv sa téma práv národnostných menšín prejavila v podobe rokovania o spolupráci so sekretariátom splnomocnenkyne vlády pre rómske komunity (2002) alebo stretnutia so zástupkyňami mimovládnych organizácií, ktoré vypracovali správu o nezákonnej sterilizácii rómskych žien a o diskriminácii rómskych žien v nemocničných zariadeniach (2002). Po dvoch volebných obdobiach zvolili poslanci a poslankyne v roku 2012 do funkcie Janu Dubovcovú.
V roku 2012 riešil úrad podnet na porušovanie práva
občanov patriacich k národnostným menšinám alebo etnickým skupinám používať ich
jazyk v úradnom styku. V rámci série diskusií ombudsmanky určených pre
širokú verejnosť, študentov či študentky rezonovali aj témy ako vzdelávanie
Rómov, práva národnostných menšín a etnických skupín
a rómsky jazyk. „Uplatňovanie a vykonávanie práva na vzdelávanie
rómskej a rusínskej národnostnej menšiny, so zameraním na prístup k vzdelávaniu
a zaraďovaniu detí do predškolskej prípravy a do školského vzdelávania a na
vzdelávanie v materinskom jazyku rusínskej národnostnej menšiny“ figuruje medzi
prioritnými témami verejnej ochrankyne práv na rok 2013.
Zdroj/literatúra: